0:00 / 0:00

Juli 2018

De duurzame ontwikkeling van de cargozone in 5 vragen

100 MILJOEN EURO VOOR 100.000 M2 ULTRAMODERNE LOGISTIEKE GEBOUWEN

  • energie
  • afval

HOE ZIET DE TOEKOMST VAN CARGO ERUIT?

De vrachtzone van Brussels Aiport, is de 2e belangrijkste logistieke draaischijf van België en een cruciale motor voor economische groei. Om de bedrijven die er goederen importeren en exporteren nog beter te helpen, investeert de luchthaven in een duurzame vernieuwing en uitbreiding van deze zone.

Op Brussels Airport werden tussen 2009 en 2013 al drie grote luchtvrachtgebouwen bijgebouwd. Vandaag maken onder meer bedrijven als bpost, DHL Global Forwarding, Abbott en een aantal gespecialiseerde logistieke bedrijven er gebruik van. Maar er is nog groeipotentieel. Daarom investeert Brussels Airport over de komende 3 jaar zo’n 100 miljoen euro in nieuwe logistieke infrastructuur.

Brucargo
in cijfers

0

Medewerkers

0

BEDRIJVEN

±0

Ton goederen

0

Oppervlakte

WAARIN SPECIALISEERT CARGO ZICH?

Steven Polmans, Head of Cargo & Logistics, duidt het belang van de investering: “We ervaren momenteel een grote nood aan afhandelingsruimte en gekoelde opslagruimte. Vooral de vraag naar ruimtes met Controlled Room Temperature is groter dan het aanbod. Zonder aangepaste gebouwen kunnen wij geen groei realiseren.“

“Maar dat betekent niet dat we lukraak gebouwen optrekken. Voordat we iets doen, bestuderen we altijd de mogelijke effecten op onze omgeving. Die milieu-impact staat centraal binnen de bedrijfsfilosofie van al onze partners. Dat merk je bijvoorbeeld aan de nieuwe generatie cargovliegtuigen die ze gebruiken, zoals de Boeing B777F en de Airbus A330F. Er vliegen nauwelijks nog oude, omgebouwde passagiersvliegtuigen op Brussels Airport. Onze logistieke partners moeten dan ook voldoen aan strenge geluids- en milieunormen – net als de luchtvaartmaatschappijen.”

Steven Polmans, Head of Cargo & Logistics, is de eindverantwoordelijke voor alle activiteiten in de cargozone, inclusief infrastructuur. Jeroen Govers, Head of Real Estate, staat in voor het commercieel beheer en ontwikkeling van al het niet-airside gelegen vastgoed.

Om de impact op de omgeving te verminderen, is het essentieel om de controle over nieuwe gebouwen te behouden. Daarom besliste Brussels Airport om geen zakelijke (grond)rechten toe te kennen voor de geplande projecten, maar de gebouwen volledig in eigen beheer te ontwikkelen. Zo kan de luchthaven snel en efficiënt de gepaste maatregelen nemen – zonder af te hangen van externe partijen.

WELK TYPE BEDRIJVEN WIL BRUSSELS AIRPORT AANTREKKEN?

Wist je dat een tiende van de totale Belgische export afkomstig is uit de farmaceutische industrie? Of het nu koelketens zijn, kleinere opslagplaatsen of snellere transitroutes – de groei van sectoren als geneesmiddelen, e-commerce en verse producten heeft een invloed op het bouwbeleid van Brussels Airport. Maar dat is lang niet de enige overweging.

Dat bevestigt Jeroen Govers, Head of Real Estate: “Onze strategie is drieledig: we ontwerpen logistieke gebouwen zodat ze marktconform zijn, zonder echter de invulling te beperken. We houden natuurlijk wel rekening met het type spelers dat we verwachten aan te trekken op Brussels Airport. En zeker bij nieuwe gebouwen kunnen we bijzondere aanpassingen doen, maar dat vergt ook extra engagement van de gebruikers. Zo ontwierpen we onlangs nog de nieuwe border inspection post voor levende dieren m.a.w. De Zoo van Brussels Airport.”

Ons doel? Groei stimuleren en de impact op onze omgeving verminderen

Steven Polmans
Head of Cargo & Logistics

“De structuur van een gebouw bepalen we altijd samen,” vult Steven aan. “De kennis komt zowel van Cargo & Logistics als van Real Estate. Neem nu “De Zoo”, zoals wij het noemen. Tijdens dat project heeft Cargo & Logistics zelf veel expertise aangebracht, omdat we een goed contact hebben met de eindgebruikers. Jeroen en zijn team kunnen die vereisten dan weer vertalen naar ontwerpeisen. Ons doel is hetzelfde: zoveel mogelijk kwaliteitsvol vastgoed op Brussels Airport voorzien en een zo goed mogelijke bezetting garanderen.

NIEUWBOUW OF RENOVATIE?

“Hier op de luchthaven bekijken we de nood aan nieuwbouw of renovatie gebouw per gebouw én op lange termijn, dat is deel van onze Strategische Visie 2040. Renoveren is vaak minder belastend voor het milieu, omdat je bij afbraak heel wat afval creëert en moet afvoeren. En bij de nieuwbouw zelf verbruik je veel bouwmaterialen,” antwoordt Jeroen.

“Als we renoveren, is dat omdat het gebouw structureel nog in orde is en potentieel heeft. Maar ook dan gaan we kijken hoe we het gebouw duurzamer kunnen maken: zonnepanelen, waterrecuperatie, isolatie – zulke innovaties nemen we mee in elk project. Onze vergunningsaanvragen moeten uiteraard ook altijd voldoen aan de laatste energievereisten.”
“Ook het type gebouwen dat we zetten wordt duurzamer,” vult Steven aan. “We evolueren steeds meer naar grotere, opdeelbare gebouwen. Dat is zuiniger, gemakkelijker te isoleren en beter voor de gebruiker. Kijk maar naar Brussels Airport Cargo West.

Cargo West

Cargo West

50.000 m2 ultramoderne logistieke ruimte – het nieuwe gebouw zal onderdak bieden aan 3 grote afhandelaars en logistieke spelers. De infrastructuur zal specifiek geschikt zijn voor het afhandelen van hoogwaardige en temperatuurgevoelige goederen (zoals farmaceutica). De werken op Brucargo West zouden klaar moeten zijn tegen 2020.

Kluis

Kluis

Brinks zal het nieuwe gebouw – met sterk beveiligde ruimtes voor het vervoer van bijzonder waardevolle goederen – in gebruik nemen in 2019. De Kluis zal beschikken over een prachtig groendak voor betere isolatie, hogere biodiversiteit en een fijnere werkomgeving.

Swissport

Swissport

Het gebouw waarin afhandelaar Swissport actief is, zal de komende 3 jaar stelselmatig omgebouwd worden tot een moderne en energiezuinige opslag- en kantoorruimte. Het gaat in totaal over een oppervlakte van 30.000 m2. Brussels Airport zal ook andere bestaande afhandelingsgebouwen die rechtstreeks toegang tot het tarmac hebben, vernieuwen.

Zoo

Border inspection post of “Zoo”

Er komt een keuringspost van ruim 2.000 m2 in verschillende temperatuur- en/of lichtzones voor het tijdelijk onderbrengen en vervoeren van verschillende diersoorten.

We use cookies on our site. By using the website you agree with this.

X