0:00 / 0:00

Juli 2019

Vliegtuigen kunnen milieuvriendelijker gereinigd worden met 'dry-wash'

  • Water

Dat de binnenkant en het interieur van een vliegtuig na elke vlucht gereinigd wordt, wist u natuurlijk wel, maar u stond er misschien nog niet bij stil dat ook de buitenkant van een vliegtuig af en toe een wasbeurt nodig heeft.

Het reinigen van een vliegtuig kost alleen heel wat meer water dan het emmertje waarmee uw keukenramen worden gepoetst. De bedrijven BP-Precision, Groundlink en Aeroservices hebben daarom een manier ontwikkeld om het watergebruik tot een minimum te beperken en om de vliegtuigen op een milieuvriendelijkere manier te wassen met ‘dry wash’.

Het vloeibare schoonmaakmiddel zit in zuinige, herbruikbare flacons en wordt handmatig, met een veger, aangebracht op het gehele buitenoppervlak van een vliegtuig. Na opdroging wordt het detergent en de verontreiniging verwijderd en wordt het vliegtuig opgeblonken. Het toestel blijft op die manier schoon en gepolijst achter, met een beschermlaag die ervoor moet zorgen dat het geverfde oppervlak langer zijn glans behoudt. Alle doeken worden nadien gewassen en hergebruikt. Ter plekke komt er geen afval of water aan te pas.

U raadt het al, deze reinigingsmethode is dan wel een stuk arbeidsintensiever, maar wel veel duurzamer en beter voor het milieu. Bovendien is een proper vliegtuig ook aerodynamischer waardoor het minder verbruikt en minder emissies uitstoot.

Aangezien droogwassen niet kan gebeuren in de openlucht wanneer het regent wordt het vaak ook toegepast in een loods. Logischerwijs wordt zo’n droge wasbeurt dan ook vaak gecombineerd met een onderhoudsbeurt van het vliegtuig. Vandaag wast BP Precision o.a. de vloot van TUI en van Brussels Airlines. Ook Groundlink en Aeroservices gebruiken op Brussels Airport de ‘dry wash’ techniek om de vliegtuigen van Ryanair en DHL te doen blinken.

We use cookies on our site. By using the website you agree with this.

X